Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
3.4.2009, Jana Bártová, fejeton
Ani nevím, kdy se mi to stalo. Kdy jsem se z obyčejného nadšence a fotoamatéra stala profíkem v oblasti digitálního fotografování. Zřejmě tehdy, když za mnou poprvé někdo přišel s touhle otázkou: „Chci si koupit foťák. Poraď mi, ty jsi odborník.“
scifuxa | 27.11.20104:16
z 6mpix zrcadlovky vždycky vylezou lepší fotky než ze 14mpix kompaktu... občas se to ale nepozná...zvláště za ideálních podmínek...pokud se ale člověk naučí fotit zrcadlovkou, všechny kompakty ho omezujou...zvláště při horších světelných podmínkách..vyfotit hezký portrét uvnitř bez externího blesku je téměř nemožné....co se tady vlastně řeší? :­)­)
http:­/­/www.flickr.com­/photos­/scifuxa/
Odpovědět0  0
busy (4706) | 27.11.20107:45
Ale zase zo 6 Mpix kompaktu vylezu ovela lepsie fotky ako zo 14 Mpix... :)
Odpovědět0  0
mongi (3) | 25.11.201012:07
Podla mna je tu dost ludi co dslr ani v ruke nedrzali a uz vedia vsetko osobne pouzivam najcastejsie snimanue s prioritou clony kde mam plne pod kontrolou HO. A to ci fotoaparat spravi dobre alebo zle fotky nezalezi na type ci znacke ale na zvladnuti a pochopeni fotoaparatu samotneho. No a v prom rade na skusenosti fotografa. A ti co maju vyhrady k vysokemu iso tak tym odpprucam ist si niekam vyskusat nejaku zrkadlovku z FF snimacom a uvidia ze iso 6400 nie je az taky problem. Kompakty vo vseobecnosti maju male snimace a priliz velke rozlisenie ma za nasledok jedine vyssi sum. V praxi to znamena ze cim je snimac vacsi tym nizsi je sum pri vysokych citlivostiach iso. Teoreticke znalosti sa nikdy nevyrovnaju praktickym skusenostiam to som tym chcel povedat:­)
Odpovědět0  0
Lobobery (37) | 18.5.200919:54
Spíš teda slyšim věci typu: Ať se s tim dá fotit všechno a je to malý. No ale k věci. Když po mě někdo chce radu ohledně foťáku, řeknu mu jako první, za kolik to má bejt. Pak mu klidně řeknu: ­"Za tři tisíce to bude fotit, ale nečekej něco solidního­". Nebo když je to za větší peníze řeknu: ­"Jestli umíš fotit, kup si zrcadlovku, jestli ne, kup si kompakt ­(což je většina, protože kdo umí fotit, ptá se spíš na výhody a nevýhody určitých modelů ­- má jasno co chce, ale nechce kupovat naslepo­).
Jestli někdo neumí fotit a má opravdu zájem, nechá si několik věcí vysvětlit. Jestliže mu řeknete pár věcí a on jen odvětí něco jako: ­"Já se v tom nevyznám, to je zbytečný mi vysvětlovat­", tak zájem nemá, protože ty nejzákladnější věci může pochopit každej, když má zájem. A když řekne, že o tom nic neví a je mu zbytečný to vysvětlovat, tak ať si koupí co chce, stejně prd pozná!
Odpovědět0  0
Ganec | 7.4.200912:58
Rozdiel tu je.
Priklad zaberu s pixel­-binningom a normalnym zaberom je ­(aspon bol­) napr tu:
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]

Ide o to, ze so zmensujucou sa plochou klesa najma dynamicky rozsah.
Sum sa da ako­-tak odstranit no dynamicky rozsah nic nenahradi ­(okrem multiexpozicie => HDR principu­).
Preto v sucastnosti vsetci nadavaju na zvysovanie poctu megapixlov u kompaktov...

Skratka u full rozlisenia je ­(od istej citlivosti­) namiesto tmavych farieb len zosilneny RGB sum, kdezto pri pixel­-binningu tie farby este mozu byt svieze ­(a teda este moze byt viditelna kresba­).
Odpovědět0  0
Ganec | 7.4.20099:07
Aby sa mohlo pouzit ISO 6400, tak sa zvycajne musi pouzit pixel­-binning, teda spajanie nabojov ­- teda akoby namiesto 4 buniek bola len jedna. A kedze CCD je efektivnejsie ako CMOS, takato spojena bunka moze uz byt porovnatelna s bunkou snimaca zrkadlovky ­(aj ked tato je stale vacsia­).
No vtedy je vysledok na stvrtinovom rozliseni ­(a mensom­).

Nikon S620 zvlada s novym senzorom ISO 6400 aj vo full rozliseni!!!
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Sum uz ako­-tak zvladli no vysledny dynamicky rozsah je minimalny .. teda farby su o nicom .. to uz ziaden odsumovaci algoritmus ani Photoshop nepomoze.

Lepsie uz su tie zabery na mensom rozliseni s pixel binningom:
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Odpovědět0  0
Busy | 7.4.200911:45
Z cisto praktickeho hladiska, aky je rozdiel medzi pixel­-binning­-om ­(t.j. spajanie nabojov­) a obycajnym aritmetickym spriemerovanim informacii zo susednych pixelov ­(tej istej zlozky farby­) ?
Odpovědět0  0
janfran | 7.4.200913:00
Detailů a samotného šumu bude na obou fotkách zhruba stejně. Ale s binningem zeslábnou barevné skvrny ve stínech, které jsou rušivější a navíc se oproti klasickému šumu velmi těžko odstraňují. Také se ve stínech zlepší DR. Původně jsem tomu nevěřil, ale u některých foťáků to je dobře vidět, např. u nové Fuji F200EXR. Ne že by ten rozdíl byl extra dramatický, ale je tam. Možná to způsobuje sčítání ještě před před A­/D převodníkem, jehož nepřesnost se díky tomu tolik neprojeví.
Odpovědět0  0
sandal | 3.4.200916:00
že fotky dělá fotograf, ne foťák...to je jen technika, kterou je třeba umět používat...je nesmysl si koupit zrcadlovku a čekat že z toho polezou perfektní snímky samy ­(i když i to se občas povede:­)...lepší foťák ti ovšem dá větší možnosti a svobodu...jakákoliv zrcadlovka, i ta nejlevnější ­(nikon d40 třeba­) je vždy o třídu výš než sebelepší a dražší kompakt...navíc je tu možnost si ji postupně vylepšovat, za nemalé peníze:­) ­(objektivy, ext.blesk, filtry, dalk.ovladač...­), s cenou kompaktu investice konči.... kdo má ale oko, udělám i s levným automatem hezké fotky ;­)
http:­/­/www.flickr.com­/photos­/fuxicek/
Odpovědět0  0
Tom.N | 3.4.200910:43
Nedivte se lidem, kteří fotografování trochu rozumí. Myslím, že Jana to vyjádřila přesně ­- někteří lidé mají za to, že za ně všechno udělá technika. Takové to ­"opovrhování­" kompakty je ­"skutečným fotografům­" celkem neprávem přisuzováno, oni nemají nic proti nim, ale proti lidem, kteří nechtějí o foení alespoň trochu přemýšlet.

Jani, nezoufej, takoví lidé jsou ­(a vždycky budou­) ve všech oblastech. Třeba já se trochu zajímám o astronomické dalekohledy ­- a tam je to úplně přesně téměř stejné. :o)
Odpovědět0  0
Jana Bártová (37) | 3.4.200916:03
Díky za podporu, tozhodně nezoufám. Pochlub se se svými zkušenostmi v oblasti dalekohledů. Taky máš nějaké desatero? :­-)
Odpovědět0  0
Tom.N | 8.4.200915:18
Já mám jen jednu radu ­- pořiďte si takový přístroj ­(a je jedno jestli foťák, dalekohled nebo něco jiného­), který nebude ležet ve skříni, ale budete ho používat.
Odpovědět0  0
Bofh (12) | 4.4.200921:30
nezbývá než plně souhlasit
Odpovědět0  0
Ganec | 6.4.200913:05
Ja nesuhlasim uplne .. automatika by mala za normalnych okolnosti robit zabery podobne realite.
Dnesne fotaky ­(uz aj zrkadlovky­) maju detekciu sceny, tvare, optimalizaciu kontratu a podobne vylepsenia .. teda na automatike by sa vacsina zaberov uz mala podarit. Samozrejme ak nechceme spravit umelecke ­(nerealne vyzerajuce­) zabery...

Tym netvrdim ze pri foteni netreba rozmyslat, ale skor to ze ­"profesionali­" by nemali vopred odsudzovat automaticke ­(a scenicke­) mody fotaku len koli tomu ze to nie je full manual.
Odpovědět0  0
Radek Šich | 6.4.200916:42
Mno... IMHO podle me je mnohem jednodussi a rychlejsi nastavit fotak tak, aby delal snimky tak jak chci v rezimu priority clony, nez zdlouhave vybirat spravny scenicky rezim ­(nedej boze kdyz kvuli tomu jeste musim vlezt do menu, protoze vcech osmsedsedmdesatdevet scenickych rezimu se na volic neveslo­). Ne vzdy je scena presne takova na jakou to bylo prednastaveno...
Odpovědět0  0
Busy | 6.4.200917:10
Kiez by to bolo take jednoduche. Komplikuju to vyrobcovia fotakov, ktori v manualnych rezimoch zablokuju niektore nastavenia a nechaju ich pristupne len vo vybranych scenickych rezimoch. Typicky priklad: Rezim vysokej citlivosti. Na FZ28 sa normalne da ISO nastavit maximalne do 1600, ale niekedy by sa mi hodilo aj viac, vtedy musim zabudnut na PASM a otravovat sa s tymto scenickym rezimom, kde ISO ide az do 6400.
Odpovědět0  0
Radek Šich | 6.4.200920:08
Je to ale pak koukatelne a pouzitelne? Ono neni ani moc zrcadlovek, ktere by mely pouzitelne ISO6400 ­(dle mych meritek­). Troufam si tvrdit, ze na kompaktu ­(potazmo EVF­) to je jen marketingovy tah... Na foceni ve spatnem svetle EVF a kompakty rozhodne nejsou delane. A nechci byt hnusnej, ale Panasonic s jeho odsumem uz na zakladni citlivosti, to musi byt pastva pro oci pri ISO6400...
Odpovědět0  0
Busy | 6.4.200920:35
Je jasne, ze ISO6400 je uz v podstate iba vela sumu a sem­-tam zdanie nejakej kresby. Avsak, ak potrebujem fotku velkosti 9x13 cm, 10 Mpix dava dostatocnu rezervu pre pracu kvalitnych odsumovacich algoritmov v nejakom photoshope alebo niecom podobnom. Preto si myslim, ze pri foteni dynamickych dejov pri extremnom nedostatku svetla ­(napr. nocny pochod v lese­) je lepsie fotku utopit v sume, ako mat fotku sice bez sumu, ale ­(vzhladom na dynamicky dej­) uplne rozmazanu niekolkosekundovou expoziciou.

Inak, Panasonicy sumeli az­-az, to je pravda, ale pri FZ28 citit kus dobrej prace, a jeho sum je dokonca o kusok mensi ako sum napr. Olympusu SP565 ­(ktory ma take iste parametre cipu­) ­- porovnane na zaklade RAW­-ov pri ISO1600.
Odpovědět0  0
Busy | 3.4.20096:21
"4. Čím větší objektiv, tím lepší foťák­" ­- tak s touto ­(ne­)radou by som si dovolil malinko ­(ne­)suhlasit ! Samozrejme, vzdy sa da najst nejaka dvojica objektivov, kde ten vecsi bude menej kvalitny. Ale vo vseobecnosti ­(a v rovnakej kvalitativnej kategorii­) plati, ze cim vecsi ­(vstupny­) priemer objektivu, tym lepsia svetelnost, a tym aj lepsie fotky budu, hlavne za horsich svetelnych podmienok. Aspon pri kompaktoch to plati na 100%.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1069) | 3.4.20096:28
On i postoj autorky k liveview ­(nerada 7­) je poněkud sporný ­- ale neberme jí názory a počkejme, s čím přijde.

Pohrdavý postoj ke stabilizátoru ­"skutečné fotografy­" už pomalu pouští, změna postoje k liveview taky přijde. Zajímavé, že nečtu nikde nic o pohrdání možností točit zrcadlovkou video ­- asi proto, že s tím na trh přišla dvojka C­/N a ne Olympus nebo dokonce Panasonic? ­(Co dělá Canon, je vždycky správné :­-­) )
Odpovědět0  0
Busy | 3.4.20096:54
Ohladom LiveView mam velmi jednoduchy a jasny nazor ­- ja chcem vidiet to, ako bude vyzerat buduca fotka, a nie realnu scenu. Chcem vidiet, ako fotak vyvazil bielu, ako sa zmeni fotka ked zmenim kompenzaciu expozicie, a ci nemam nejake prepaly pri ostrych svetlach ­- a to este pred vyfotenim snimku. Je pravda, ze displeje a EVF maju konecne rozlisenie a preto napriklad manualne ostrenie nie je to prave orechove. Ale zase vsetko to, co ­"zrkadlovkarom­" chyba na displejoch a beznych kompaktovych EVF, uz dokaze splnit napr. taky Panasonic DMC­-G­(H­)1 ­(co ma rozlisenie hladacika 800x600 a rychlost zobrazovania 60 fps­).

Dalej, po X rokoch fotenia som zistil, ze fotenie na displej ma jednu velku vyhodu ­- spajajucu vsetky vyhody LiveView s vyhodami optickych zrkadlovkovych hladacikov. Pozeram sice na displej, ale perifernym videnim sledujem okolie, hlavne fotografovanu scenu ponad ­(popod...­) fotoaparat. Takze mi neujdu rychle pohyby na scene, vidim ked sa niekto ­"blizi z boku­" a mozem si dat pozor, aby som nestlacil spust v okamihu, ked mi zrovna vlezie do zaberu. Tiez porovnanim farby sceny a toho co vidim na displeji mozem ovela presnejsie vidiet ako fotak vyvazil bielu a popripade nastavit ine vyvazenie. Jednoducho, teraz ked mam fotit cez hladacik ­(a je jedno ci je to zrkadlovka alebo EVF­), tak si pripadam ako keby mi nieco chybalo, ako keby som bol poloslepy... :­)
Odpovědět0  0
Filcka (574) | 3.4.20098:10
Když koukáš do hledáčku, tak stále můžeš mít obě oči otevřené, nemusíš druhé oko křečovitě mhouřit... Jde to bez problémů natrénovat :P Jak už jsem jednou psal, když fotíš přes hledáček, opřeš si foťák o obličej a můžeš mít nerozmazanou fotku i s podstatně delšími časy než focením přes displej. Než se zdržovat s kontrolou vyvážení bílé přes displej je v řadě případů výhodnější použít expoziční bracketing. ;­) Displej má výhodu při focení nad davem lidí a předmětů na zemi, když se nechci válet v blátě :)
Odpovědět0  0
nephilim (906) | 3.4.20098:47
Jako majitel Sony F828 ­(EVF­) a současně Nikon D300 mohu hodnotit a musím říct, že majitelé DSLR nemají důvod proč ohrnovat nos nad kompakty. Objektiv Nikon 18­-200mm za 17 tisíc!!! má soudkovitost větší než pevný objektiv 28­-200mm na ­"kompaktu­" Sony F828. A pokud jde o kresbu, do formátu A3 není rozdíl. Za tím si stojím a jsem schopen to dokladovat fotografiemi a to i těmi na papíře.
A když už jde o tu datovou kvalitu, Sony F828 umí RAW, TIFF a JPG, takže opravdu není potřeba vyvažovat bílou. Člověk se může soustředit na kompozici a bílou doladit doma na PC.
Odpovědět0  0
tex086 | 3.4.200910:59
Vůbec nechápu, co tím chtěl básník říci. DSLR samozřejmě nejde ani náhodou porovnávat s kompaktem, pokud tam máš pořádný objektiv ­(a ne 18­-200 za 17 tisíc­), ale třeba pevnou 90­/2.8 nebo 30­/1.4 zjistíš snadno, že fotíš věci, na které Tvůj Sony 828 prostě nemá a nikdy mít nebude ­(třeba práce s hloubkou ostrosti­), čímž ho nechci shazovat, sám jsem fotil dlouhá léta na Fuji S7000 a byl to můj miláček:­-­).
Odpovědět0  0
nephilim (906) | 3.4.200917:01
Ne každý touží po HO jakou umožňují větší snímače. Ne každý potřebuje citlivosti nad ISO200. Ne každý potřebuje snímat více jak 4 sn­/s. A rozhodně málokdo touží po tom vláčet s sebou kila skel a neustále je přehazovat a strachovat se o prach na snímači. Zde asi tak výhody DSLR končí. Srovnáme­-li tedy cenu ­"EVF kompaktu­" s něčím ze světa DSLR, pak se dá za cenu setového objektivu pořídit highend EVF, který možná 95% fotografů bude stačit ­"celý život­". Já si na D300 musel pořídit Nikon 16­-85mm a 70­-300mm, abych získal viditelně lepší výsledky než jaké podával můj Sony F828. A co to stálo? Maličkost, 30 tisíc za objektivy, tělo raději nepočítám. Poněkud neuspokojivý výsledek.
Tak zhruba toto jsem měl na mysli.
Odpovědět0  0
M.Šera | 3.4.200918:18
Vůbec nechápu, co tím chtěl básník říci. Nespíš to, že nemá ani ponětí, co je Sony F828 za foťák. ­(Neřku­-li, že netuší, že to není kompakt.­) Kdyby o tom něco věděl, tak by zjistil, že Fosmsetdvacetosmičkou snadno vyfotí věci, na které DSLR prostě nemá a nikdy mít nebude ?­(mám na mysli infra­), samozřejmě pokud čirou náhodou nebude vlastnit 20Da, kterýžto model u nás ­(skoro­) nikdo nemá. Čímž nechci DSLR shazovat, sám jimi dotím dlouhá léta, ale Sony F828 byl můj miláček :?­-?­) škody že nezanechal následovníka :­-(
Odpovědět0  0
Radek Šich | 6.4.200916:55
828 sice nejake infra ma, ale je to opravdu prinos? Je to vyhradne automat, takze o nejake kreativite nemuze byt rec a navic je to zelene :­) V noci se to hodi tak maximalne na smirovani, protoze to desne sumi ­(holt maly snimac­). Mel jsem jejiho predchudce ­- 717 takze zkusenosti mam. Parkrat jsem s tim nekde na akci ­(koncertu­) neco cvaknul a pak to stejne slo skoro vsechno do kose. Maximalni citlivost v IR rezimu byla stejne ­"jen­" 2500 ­- ted mam z DSLR PODSTATNE pouzitelnejsi snimky i na vyssi citlivosti nez je toto.
I u beznych snimku stacilo prime porovnani s ­"low­-end­" DSLR a bylo mi jasne, ze u toho fotaku dlouho nezustanu. Ti co prehnane chvali kompakty mozna jen nevideli ze stejneho mista ve stejny cas udelanou fotku z kvalitnejsiho fotaku ­(s odpovidajicim objektivem, zadny Tamron 18­-250 a podobne hruzy­). I za slunecneho dne tam rozdil je a kdo rika ze ne je slepy ­(sum­/odsum i na zakladni citlivost, aberace, kresba, ostrost­)... Ano, vazi to o par kilo vic, ale mne ­(a nejen mne­) to za to stoji.

BTW: Jaky je rozdil mezi kompaktem a EVF z hlediska vysledneho obrazu? Zadny. Proto se casto EVF a kompakty radi spolu do jedne skupiny. To, ze je rozdil v jejich ovladani je pro vyslednou fotku nepodstatny detail.
Odpovědět0  0
Ganec | 6.4.200917:19
Takto som porovnaval Canon 450D so setakom a Konica­-minolta Z10 .. na ISO 200 pri odfoteni kvetinaca.

Koli HO ­(alebo neviem comu­) nastavil Canon clonu 9 ­(alebo 11?­), teda expozicny cas bol 1­/6 sekundy ­(oproti 1­/60 sekundy u KM­). Aj aberaciu bolo vidiet viac ­(co som sa dost cudoval...­).
Ostrost sa mi tiez nepozdavala ­(defaultne je nastavene minimalne doostrovanie ako som neskor zistil­).
Kresba .. no koli HO to tiez vtedy vyhral kompakt ­(teda EVF­).

EVF ma vyhodu len v tom, ze je to tazsia ­"tehla­" .. teda sa o cosi menej dokaze roztriast...
(zrkadlovky teda v tomto smere maju este vacsiu vyhodu­)
Odpovědět0  0
Radek Šich | 6.4.200920:05
mno... :­) Jednak bych setak nepovazoval za kvalitni objektiv, druhak na sirokem ohnisku neni potreba tolik clonit, leda ze chcete mit ostre vsechno od nevidim od nevidim, ne jen foceny kvetinac. Na druhou stranu ale beru, ze kazdy mame jine pozadavky a naroky. Proto se taky dela tolik druhu fotaku, ze? Kdyz vas nic nenuti poridit DSLR ­(foceni v extremnich podminkach, sport a tak­), tak budte jen rad, je to hromada penez :­)
Odpovědět0  0
Ganec | 7.4.20099:27
Kvetinac ­(a najma pretrcajuce listy­) foteny zblizka je pre zrkadlovku problem omnoho vacsi ako pre kompakt. Aj sikmo polozeny list papiera na stole ­(hlavne ked su aktivovane vsetky zaostrovacie body .. ked si to clovek nevsima tak to zaostri na hocico­).
No to som vtedy este nevedel .. a to boli prave tie 2 motivy na ktorych som zrkadlovku s kompaktom porovnaval.
Aspon uz chapem suvislosti .. aj koli tomuto pokusu uz mam pocit ze uz o zrkadlovkach viem mozno viac ako ti co ich maju...

Praveze koli stolnemu tenisu vazne nad zrkadlovkou rozmyslam .. no u mna zatial prevlada ­"skladnost­" nad ­"kvalitou­".
Zatial to skusam cez high­-speed continuous shooting na Fuji F50 a na ISO 1600.
Odpovědět0  0
Radek Šich | 7.4.20099:51
Byt po mem, tak na zrcadlovkach vubec nejsou kreativni rezimy, plna automatika, automaticky vyber zaostrovaciho bodu a dalsi kraviny. Clovek nad tim nema kontrolu, lezou mu z toho veci ktere nechtel a pak to svadi na fotak. Aspon by si pak DSLR kupovali lidi, kteri o foceni neco vi a ne kazdy kdo chce byt in ­- tim ted nemyslim nikoho konkretniho, jen takova je proste doba. Zrcadlovka neni vsemocna. V rukou cvakalisty z ni polezou zase jen cvaky.

PS: dva pokusy se spatne zvolenym nastavenim nemaji moc velkou vypovidaci hodnotu.
Odpovědět0  0
M.Šera | 7.4.200913:44
Také bych kreativní režimy oželel nebo ještě raději bych je schoval do menu, kde by mě nepřekážely a někomu by třeba prospěly. Plná automatika se ale hodí, pokud má člověk v ruce nějaký fotoparát poprvé ­(a někdy i naposledy­) a automatický výběr zaostřovacího bodu jde v pohodě vypnout ­(já poižívám pouze středový­).
Naprosto mi nevadí, když si DSLR koupí ­"cvakálista­", je jeho věc. A zrovna tak profík může někdy fotit kompaktem nebo dokonce mobilem, ať si každý fotí čím uzná za vhodné.
Nelíbí se mi, když kdokoli pohrdá něčím, co není podle jeho gusta a co obvykle ani moc nezná a nikdy to nevyzkoušel. Každý foťák je vhodný na něco jiného ­- jen zoufalec jde fotit s F828 ­(nebo dokonce s F717!­) koncert a naopak, jen šílenec bude fotit s DSLR infra z ruky ­(vyjma 20Da­). A všichni co se mohou zbláznit ze šumu, zřejmě nikdy nezkusili odšumění v prostoru LAB.
A ještě maličkost ­- jaký je rozdíl mezi trakařem a náklaďákem z hlediska odvezení hromádky kompostu? Žádný. Ale to ještě neznamená, že je možné je řadit spolu do jené skupiny a rozdíl v jejich ovládání považovat z hlediska vásledku za nepodstatný detail.
Odpovědět0  0
Tomáš Trégl | 11.3.201015:12
Souhlas.. Když potřebuju hromádku, nebudu startovat náklaďák. A kreativní režimy u DSLR také opravdu pobaví ­- na rozdíl od automatiky, která se v nouzi může hodit. Ale proč píšu ­- fotím s potomky cca desetiletými, já držím D90, oni FZ8, a všichni si tak trochu hrajeme na ­"umění­". A když je světlo, občas strefí parádu, kterou jim chválím; a i když z HO a zrnitosti poznáte, že to bylo kompaktem, za kompozici ani za kresbu bych se ani sám nestyděl. A na druhou stranu ­- o některé věci už se ani nesnaží ­(tma, nutnost rychlé reakce­), protože už i ta dítka vědí, že to nedají. Fyzika je sfiňa, někdy je náklaďák potřeba ;­-)
Odpovědět0  0
M.M.X | 3.4.200911:17
1. ak si dobry fotograf, to ako bude vyzerat buduca fotka vidis v hlave
2. ak fotis do RAW, vyvazenie bielej tak vobec nemusi zaujimat
3. periferne videnie sa da zvladnut aj s fotenim cez hladacik
4. ako drzis fotak v ruke pri foteni s teleobjektivom? ­(nemyslim nejaky miniaturny 50­-200 ale nieco velke tazke a dlhe)
Odpovědět0  0
Busy | 3.4.200912:11
1. Z umeleckeho hladiska isto. Ale z technickeho ­(prepaly a pod.­) to nie je take iste.
2. Suhlasim.
3. Nesuhlasim, ked mas na oku nalepeny hladacik, vidis len to co je v hladaciku. ­(A druhe oko sa niekedy z technickych dovodov pouzit neda.­)
4. Velky a tazky teleobjektiv tvori zotrvacnu hmotu, ktora svojou hmotnostou napomaha praci optickeho stabilizatora.

K tomu bodu 1. Raz, ked som zrkadlovkou fotil skupinku ludi pred velmi svetlym pozadim ­(obloha­), zdalo sa mi, ze v hladaciku je vsetko v poriadku, ale na fotke boli ti ludia prilis tmavi. Hold, ludske oko ma ovela vecsi dynamicky rozsah ako akakolvek zrkadlovka. Je jasne, ze som si mal nastavit expoziciu, ale cloveka to vzdy hned nenapadne. S kompaktom ­(displej alebo EVF­) by sa mi to nestalo ­- hned by som videl, ze kresba ludi je zliata do temer ciernej machule. Asi to bude skor otazka zvyku a takeho citu pre spravne posudenie expozicie v zrkadlovkovom hladaciku. Ale naco to robit ­"rucne­", ked to za mna moze urobit technika ?
Odpovědět0  0
Filcka (574) | 3.4.200912:32
K bodu 1­) Tohle na DSLR řeší expoziční bracketing :­)­)­) IMHO je za jasného dne a plného slunečního svitu dost obtížné i při dnešních jasných displejích hodnotit kvalitu expozice z displeje.
Odpovědět0  0
M.M.X | 4.4.200918:08
1. najdu sa vynimky, ale situacia ktoru opisujes k nim urcite nepatri, ak niekoho fotis so svetlou oblohou v pozadi, pouzitie blesku alebo odraznej dosky by malo byt samozrejmostou
3. Neviem v com je problem u teba ale ja to tak robim bezne ­(btw nikto netvrdi ze to druhe oko musis mat uplne nalepene na hladaciku­)
4. Este raz: mam telo fotoaparatu, battery grip a teleobjektiv. Spolu to vazi cca 3 kg. Vies si predstavit ze to drzis tak aby si videl display a zaroven sa ti ten objektiv nekyval v rozsahu niekolko centimetrov?
Odpovědět0  0
jbcb | 3.4.200915:48
To podle mě nebyl postoj autorky k LiveView, ale postoj fotografky k lidem, kteří si myslí, že aparát s LiveView je automaticky lepší než aparát bez LV. To je kapku rozdíl. A už několikrát se mi stalo, že kompaktista pozvedl obočí a zakroutil povýšeně hlavou nad tím, co že je má zrcadlovka za šrot, že neumí fotit přes display, když to jeho kompakt umí.
Odpovědět0  0
nephilim (906) | 3.4.200917:03
přesně
Odpovědět0  0
Ganec | 7.4.20099:34
Vobec to neznamena ze cim vacsi vstupny priemer tym lepsia svetelnost. Mozno koncova .. no generalizovat sa to neda.
Ale 3X zoomy zacinaju na F2.8 a 4x zoomy zvycajne na F3.3, pricom 4X zommy maju casto aj 2x vacsi priemer.
A kedze vacsina fotiek je robena bez zoomu...

Ono to bolo myslene ­(prenesenim na kompakty­) ze ultrazoomy su zasadne lepsie ako kompakty, lebo su vacsie. Vlastne aj u objektivov zrkadloviek .. napr. ak porovnavame 10x zoomovy objektiv s 3x
Odpovědět0  0
Radek Šich | 7.4.200910:10
Zoom je takove kouzelne slovicko, ze? Co teprve takove sklo 300­/2.8? Zoom vubec nema a je velke jako krava :­)
Svetelnost je pomer velikosti vstupni cocky a ohniskove vzdalenosti. Z toho plyne ze kdyz mam dva objektivy o ohnisku 300mm, tak ten, ktery bude mit vetsi vstupni cocku bude logicky svetelnejsi.
Odpovědět0  0
M.M.X | 3.4.20093:00
Toto sa mi niekedy hodi ked sa potrebujem dostat cez vacsiu skupinu ludi dopredu a celkom dobre sa s tym da zbavit ochranky. Vacsina ludi totiz uvazuje este dalej: cim vacsi objektiv, tym lepsi fotak, cim lepsi fotak, tym lepsi fotograf, cim lepsi fotograf, tym dolezitejsia osoba, cim dolezitejsia osoba, tym menej problemov jej budeme robit.
Odpovědět0  0
Filcka (574) | 3.4.20098:10
Když používáš velký objektiv jako beranidlo, tak to potom jo... :P
Odpovědět0  0
RR (79) | 3.4.200917:40
Neco pravdy na tom je. S kompaktem mam vzdy problemy, ze mi kdokoli vleze pred objektiv a je mu to fuk. S D700 a poradnym telakem se mi to jeste nestalo, lide jsou velmi ohleduplni a jednou za mnou dokonce dobehli, jestli si nechci vyfotit toho asi 1,5m dlouheho varana, ktereho jsem marne nahanel, ze je ted u plaze na slunci... Ta psychologie funguje, protoze preci normalni turista by se s takovym bagem v tom vedru netahal!
Odpovědět0  0
Busy | 4.4.20097:44
Ano, ale toto neplati pri detoch, co je moj pripad. Casto fotim rozne velke detske akcie kde je plno deti a tym je veru uplne jedno, ci mam kreditku s pidiobjektivom alebo nejake delo s baranidlom ... :­)­))
Odpovědět0  0
M.M.X | 4.4.200918:01
je este jedna skupina ktora je horsia ako deti: majitelia kompaktov a mobilov. ti totiz vacsinou fotia presne to iste co ja, takze pravdepodobnost ze mi vlezu do zaberu je niekolkonasobne vyssia ­(a vobec im nevadi ze je to casto v situaciach kde so svojou technikou nemaju ani teoreticku sancu spravit dobru fotku)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.